Fetal Kalp Muayenesi ve Doppler İnceleme

Anne karnında ki bebeğin kalbinin ultrasonografik olarak detaylı şekilde incelenmesine "Fetal ekokardiyogram" diyoruz. Gebelik takibinde kullanılan ultrasonografiden pek de farklı olmamakla birlikte fetal eko biraz daha fazla deneyim gerektirir ki, genellikle bu konuda tecrübelenmiş Kadın -Doğum uzmanları, çocuk kardiyologları ve ya radyologlar tarafından yapılır. Genellikle 18-24 haftalar arasında yapılan bu tetkik her gebeye mutlaka yapılması gereken bir inceleme değildir.Kalp sorunlarının ultrasonda görülememe olasılığı da hayli yüksekdir. Çok küçük kalp deliklerinin görülememe oranı tecrübeli ellerde bile %50-60 lara çıkabilir.

KİMLERE FETAL EKO YAPILMALIDIR?

Her Kadın hastalıkları ve doğum hekimi anne karnında ki bebeği incelerken kalbi yönünden de mutlaka değerlendirilir. Kalbin klasik dört odacıklı yapısını, kalp kapaklarının yerleşimini, kalpten çıkan ana damarların değerlendirmesini ve kalp ritmini incelelyip bunlarda sorun yoksa ve hastanın bebeğinde kalp anomalisi olma ihtimali yüksek değerlendirilmediyse "fetal eko" incelemesine gerek duymayabilir.Fetal ekonun öncelikle önerilmesi gereken hastalar şunlarıdır;

• Fetusun kalp anatomik  incelemesinde anormallik olduğu düşünülen hastalar
  • Fetusun kalp ritminde anormallik olan hastalar
  • Annenin daha önce doğumsal kalp hastalığı olan çocuğunun olması
  • Aile de doğumsal kalp hastalığı öyküsünün olması
  • Annenin alkol veya uyuşturucu madde kullanımı öyküsü
  • Annenin epilepsi ilacı veya gebeliğin hemen öncesinde A vitaminli akne ilacı kullanımı öyküsü
  • Annede diyabet, SLE , feniletonüri gibi hastalıkların olması

FETAL EKOYU NEDEN YAPTIRMALIYIM?

Bebeğin anne karnındayken incelenmesinin ve var olan sorunlarının saptanmasının iki ana amacı vardır. Bunlardan biri sorunun bebek doğduktan sonra yaşamla bağdaşıp, bağdaşmadığı bebeğin doğar doğmaz ölümüne yol açıp açmayacağı, diğeri de sorunun bebek doğduktan sonra hatta anne karnındayken tedavisini sağlanabilir olup olmadığı. Bazı ciddi kalp sorunlarında bebeğin doğumdan sonra yaşatılmasının mümkün olmayacağı önceden tespit edilebilir ve bu durumda gebeliğin sonlandırılması aileye teklif edilebilir. Hiç şüphesiz aile gebelik sonlandırmasını tercih etmiyor olabilir ancak en azından doğumdan sonra nelerle karşılaşabileceği hakkında fikir sahibi olmaları onların bu süreci bilinçli atlatmasını ve oluşabilecek olumsuzluklara hazırlanmalarını sağlayacaktır. Diğer gurup hastada ise aileye bebeğin doğumdan sonra karşılaşabiledeiği sorunlar, olası tedavi seçenekleri ve bu tedavinin yapılacağı yerler hakkında bilgi verilebilecek, ailenin tedavinin yapılabileceği merkezlerde doğum yapması  sağlanabilecek hatta bazen anne karnında bile müdahale edilebilecek durumlarda bebeğin çok daha erken tedavisi sağlanabilecektir.

Unutulmaması gerek şey fetal eko ile her kalp sorununun tanınamayabileceğidir. Çok küçük kalp delikleri ekokardiyogram ile saptanamayabilir. Bazen de hasta incelemeye bir kaç kez daha çağrılabilir.Bebeğin pozisyonu, büyüklüğü incelemede kısıtlama yaratabilir.

FETAL EKO DA NELER YAŞAYACAĞIM?

Fetal eko diğer gebelik utrasonlarından farklı bir işlem değildir.Herhangi bir ön hazırlık gerektirmez. İşlem yatar pozsşyonda iken yapılır.Yaklaşık 30-45 dakika sürer. Bu süreçte herhaangi bir girişimsel ek işlem uygulanmaz. İ