Gebelik Öncesi Danışmanlık ve Muayene

Çoğu kez ihmal edilse de gebe kalmadan önce kontrolden geçmek en az gebelik kontrolleri kadar önemlidir. Doktorunuzla gebeliğinizde sizi ve bebeği etkileyebilecek konular hakkında konuşmalı onun bu konularla ilgili tavsiyelerini değerlendirmeli, kapsamlı bir jinekolojik muayene olup ondan sonra gebelik planlaması yapmalısınız.

Bu gebelik öncesi görüşmede doktorunuzla şu konuları tartışmalı ve danışmanlık almalısınız:

1. Kullanılan ilaçlar ve bitkisel takviyeler bildirilmelidir. Bazı ilaçlar gebelikte rahatlıkla kullanılabilirken bazıları da gebeye ve bebeğe zararlı olmaktadır. Kimi ilaç kesildikten sonra hemen vücuttan yok olurken bazılarının atılması ve etkileri haftalar aylar sürebilmektedir. İlaçların bazılarının dozları gebelikte arttırılamsı gerekirken bazılarının ise dozu azaltılmalıdr.Yani her ilaca yaklaşım farklı olduğu için kullanıaln ilaçlar, takviyeler ve onarlın gebelikte nasıl kullanılması gerektiği hakkında bilgi sahibi olunmalıdır.
  2. Aşılanma ihtiyacının olup olmadığı ve güncel aşılarınızın tam olup olmadığı bilgisini vermelisiniz. Gebelerin kızamık, kızamıkcık, kabakulak, tetanoz, difteri, polio, suçiçeği ve mümkünse hepatit aşılarının tam olamasını isteriz, zira bu hastalıklar gebelikte geçirilirse anne ve bebek sağlığı için tehlikeli olabilmektedir. Aşıların bir kısmı gebelikte yapılamadığı için bu aşıların gebe kalmadan 1-2 ay önce yapılması önerilmektedir (Örn. kızamıkçık). Son zamanlarda grip enfeksiyonlarının da ağır geçmesi nedeniyle gebelik öncesi ve ya sırasında grip aşısının da yapılması önerilmektedir. Yeni bir uygulamada da  artan boğmaca nedeniyle koza stratejisi ile doğduktan sonra bebek aşılana kadar anneden geçen bağışıklıkla korunması için gebelikte anneye boğmaca aşısı yapılması da önerilmektedir.
  3. Folik asit takviyesi başlanmalıdır. En az 1 ay öncesinden her gebelik planlayan kadın 400 mgr folik asit kullanmaya başlaması bebekte olabilecek bazı doğum defektlerini önleyecektir. Yüksek doz vitamin A kullanımı da bebek için toksik olacağından gebelik öncesi alımı kesilmelidir.
  4. Beslenme şekliniz , yenilmesi ve yenilmemesi gereken besinler hakkında bilgi alınmalıdır. Gebelik öncesinden başlayarak çiğ et ve ya az pişmiş et tüketimi önlenmeli, eller çiğ ete değdiğinde sabunla yıkanmadan ağıza bir şey götürmemelidir. Civa içeriği yüksek balıklar tüketilmemelidir (kılıçbalığı, ton balığı, köpekblığı gibi). Kahve tüketimi 1-2 fincanla sınırlanmalı, sebze ,meyve,tahıl ağırlıklı beslenmeye geçilmelidir.
  5. Sigara ve alkol tüketimi kesilmelidir.
  6. Var olan hastalığınızın gebeliğe ve bebeğe etkileri hakkında bilinçlendirilmelisiniz (örn. Hipertansiyon, diyabet, epilepsi,astım..vs)
  7. Ailede ki zeka geriliği, kistik fibrozis, kas distrofisi, akdeniz anemisi gibi hastalıkların taşıyıcılığı hakkında genetik danışmanlık almalısınız.
  8. Çok zayıf ve çok kilolu kadınların gebe kalmakta ve gebelikte zorlanabileceği göz önünde bulundurularak mümkünse sağlıklı bir kiloya ulaşılmalıdır.

Tüm bunlar tartışıldıktan sonra jinekoljik muayenenizi olmalı, eksikse pap smear alınmalı, ultrason ile üreme organları değerlendirilmeli anatomik veya patolojik sorunlar hakkında ve bunların gebe kalmanıza ve gebeliğin devamına olabilecek etkileri hakkında bilgilendirilmelisiniz.