Endometrial Hiperplazi

Rahim içini döşeyen endometrium dediğimiz tabakanın olması gerekenden kalın olmasına " Endometriyal Hiperplazi" diyoruz.Adet gören her kadının adeti sırasında ince olan endometriyum tabakası östrojen etkisi ile kalınlaşmaya başlar. Amaç döllenen yumurta için yapışabileceği bir yatak hazırlamaktır. Yumurtlama olduktan sonra salınan progesteronda bu kalınlaşan tabakanın olgunlaşmasını sağlar ve o ay gebelik olacaksa döllenmiş yumurta gelip bu olgunlaşmış tabakaya kolaylıkla tutunur. Eğer gebelik oluşmadıysa kalınlaşıp olgunlaşan bu tabaka düşen östrojen ve progesteron düzeyleri nedeniyle dökülmeye başlar ve hasta tekrar adet olur. Bu döngü kadınların her adet döngüsünde tekrar eder.
ENDOMETRİYAL HİPERPLAZİ NASIL OLUŞUR?
Eğer östrojen fazla salgılanır ve onun etkilerini dengeleyecek progesteron yetersiz kalırsa endometriYum tabakası olması gerekenden daha kalınlaşır ve endometriYal hiperplazi oluşur. Bu surum genellikle yumurtlamanın gerçekleşmediği dengesiz hormonal dönemlerde (permenopoz, polikistik over hastalığı) ya da dışardan fazla östrojen takviyesi alındığı durumlarda ortaya çıkar.Bu kalınlaşma zamn içinde bazen kanserleşmeye de neden olur.
Obez hastalarda da östrojen fazlası nedeniyle endometriyal hiperplazi sık görülür. Menopoza girmiş ve rahimi alınmamış hasta eğer hormon takviyesi olarak sadece östrojen kullanıra bu hastalarda endometriyal hiperplazi görülme ihtimali yüksek olacaktır.
ENDOMETRİYAL HİPERPLAZİ RİSK FAKTÖRLERİ;
♦35 yaşdan büyük olmak
♦Beyaz ırk
♦Hiç gebe kalmamış olmak
♦Geç yaşda menopoza girmek
♦İlk adeti erken yaşlarda olmak
♦Şeker hastalığı, polikistik over, tiroid hastalığı, safra kesesi taşı gibi sağlık sorunlarının olması
♦Sigara kullanımı
♦Obezite
♦Ailede over, endomtriyum ve kolon kanseri öyküsü olması
ENDOMETRİYAL HİPERPLAZİNİN BELİRTİLERİ NELERDİR?
Endometriyal hiperplazi kendini kanama düzensizlikleri ile gösterir;
1)Normalden çok şiddetl ve/ veya çok uzamış adet kanamaları
2)21 günden daha kısa adet döngüsü süresi
3)Menopozdan sonra görülen herhangi vajinal kanama endometriyal hiperplaziden kaynaklanıyor olabilir.
ENDOMETRİYAL HİPERPLAZİ TANISI NASIL KONULUR?
Adet düzensizliği olan, kanama düzensizliği ilaç tedavisine yanıt vermeyen ve/ve ya jinekolojik muayene sıraısnda yapılan transvajinal ultrasonda endometriyumu beklenenden kalın olan hastalarda endometriyal hiperplaziden şüphelenilir.Ancak kesin tanı mutlaka doku örneklemesi ve patolojik inceleme ile konulacaktır. Bu yüzden hekiminiz size probe küretaj ya da endometriyal biyopsi önerecektir.

ENDOMETRİYAL HİPERPLAZİNİN TİPLERİ NELERDİR?
Endometriyumdan alınan parçaların patolojik incelemsinde endometriyal hiperplazi tanısı konulmuşsa genellikle şöyle bir sınıflama yapılacaktır;
Basit endometriyal hiperplazi
Komplex endometriyal hiperplazi
Basit atipili endometriyal hiperplazi
Komplex atipili endometriyal hiperplazi
Atipili hiperplazilerde kanser gelişimi riski yüksektir.
ENDOMETRİYAL HİPERPLAZİNİN TEDAVİSİ
Endometrial hiperplazinin tedavisinde genellile PROGESTERON hormonu kullanılır. Ağızdan , enjeksiyon şeklinde ya da rahim içine yerleştirilen spiral (hormonlu spiral) yoluyla kullanılan progesteron tedavisinin süresi hastalığın şiddeti ve ilaca verdiği cevaba bağlı değişmektedir. Tedavinin 6. ayında alınana ikinci bir biyopsi ile alınana yanıt ölçülebilir.
Özellikle tipili endometriyal hiperplazilerde ise artan kanser riski nedeniyle rahmin çıkarılması yani histerektomi önerilmektedir. Unutulmamalıdır ki komplex atipili hiperplazilerde amelyiat ile alınan rahimde kanser odağının bulunma ihtimali oldukça yüksektir.

ENDOMETRİYAL HİPERPLAZİDEN KENDİMİ NASIL KORUYABİLİRİM?
Özellikle yüksek riskli gurubun bu konuda daha duyarlı olması gerekir. Menopozda ki hasta hormon replasmanı alıyorsa ve rahmi varsa sadece östrojen değil yanında progesteron da kullanmalıdır. Uzun süreli adet düzensizliği olan hastalar hekimlerinin önerdiği kombine hormonal ilaçlarla adetlerinin düzenli olmasını sağlamalıdır. Obez hastaların kilo vermesi onları hiperplaziden koruyacaktır.