Rahim Sarkması

Rahim sarkması ve rahim sarkması tedavisi çoğu kez ihmal edilen bir jinekolojik problemdir.Çoğunlukla ilerleyen yaşla birlikte şiddeti artmakta ve bu da ileri yaşın getirdiği ameliyat kısıtlamaları nedeniyle tedavi seçeneklerini azaltabilmektedir. Halbuki cerrahi tedavisi oldukça yüz güldürücü ve uzun etkili iyileşmeyi sağlamaktadır.

Rahim normalde pelvis kemiği içinde kas, ligaman ve diğer dokuların yardımıyla yerinde durur.Gebelik, çok doğum yapmak veya zorlu ve uzamış doğum eylemi yaşamış olmak bazı hastalarda bu kasları zayıflatır.Ayrıca kadınlar yaşlandıkça ve doğal östrojen hormonunun azalmasıyla bu destek dokuları gücünü yitirerek rahimin vajinal kanala doğru düşmesine yol açar, bu da rahim sarkması olarak bilinir, tıpta ki ismi prolapsusdur.

Kas güçsüzlüğü veya gevşekliği rahimin çeşitli derecelerde inmesine  hatta vajenden tamamen çkmasına yol açar. Bu derecelendirme şu şekilde olmaktadır;

• Birinci derece sarkma:Rahim ağzı (serviks) vajinaya doğru hafifce düşer
  • İkinci derece sarkma:Rahim ağzı vajen çıkımına kadar yakınlaşır
  • Üçüncü derece sarkma:Rahim ağzı vajen çıkımındadır
  • Dördüncü derece sarkma:Tüm rahim vajen dışına çıkmıştır.Total prolapsus olarak da bilinir.Bu durumda destek dokular tüm fonksiyonunun yitirmişlerdir.

Yukarıda dördüncü derece rahim sarkmasının görünümü izlenmektedir

Genellkle rahim sarkmasına başka durumlar da eşlik edebilir. Bunlar,

• Sistosel:Üst ön vajen duvarının fıtıklaşması ile mesanenin bir kısmının vajene doğru bombeleşmesi, sarkmasıdır.Bu durun hastada sık idrara çıkma, idrar kaçırma ve idrarını tamamen boşaltamamaya neden olubilir.
  • Enterosel:Üst arka duvarların gevşemesi ile ince barsakların bir bölümünün vajene doğru fıtıklaşmasıdır.Bu durumda hasta ayakta dururken vajende çekilme ve bel ağrısı yaşar, yatınsa rahatlar.
  • Rektosel:Alt arka duvar zayıflığı ile kalın barsağın (rektum)vajene doğru fıtıklaşmasıdır.Bu durum barsak hareketlerini zorlaştırır hatta bazen barsağı boşaltmak için vajen arka duvarına hastanın parmağıyla bastırması gerekir.

Rahim Sarkmasının Nedenleri Nelerdir?

1. Zorlu doğumlar
  2. Yaşla birlikte pelvik kasların zayıflaması
  3. Menopozla birlkite östrojein azalmasının kas ve mukozaya etkileri
  4. Karın içi basıncı artıran kronik öksürük,kronik kabızlık,pelvik tümorler, karında sıvı birikimi
  5. Obezite
  6. Sigara

Rahim Sarkması Belirtileri Nelerdir ?

• Vajinada dolgunluk ve basınç hissi (bunu hastalar küçük bir topun üzerine oturma hissi diye tanımlarlar)
  • Bel ağrısı
  • Vajenden birşey çıkıyormuş hissi
  • Cinsel ilişki sırasında ağrı
  • Barsak boşaltma ve idrar yapmakta zorlanma
  • Yürürken vajende rahatsızlık hissi

Rahim Sarkması Ne Zaman Tedavi Edilmelidir?

Şu şikayetlerden herhangi biri varsa en kısa zamnda bir jinekologla iletişime geçmelisiniz.

• Rahim ağzını vajen girişinde hissediyorsanız, vajende basınç hissediyorsanız veya vajenden birşey çıkıyormuş hissiniz varsa
  • İdrar yapmada, büyü abdeste çıkmada zorlanıyorsanız.
  • İdrarınızı tutmada zorlanıyor hatta kaçırıyorsanız
  • Devamlı bir bel ağrısı ile birlikte yürümekte , idrara ve büyük abdeste çıkmakta zorlanıyorsanız

Rahim Sarkmasında  Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

1. Rehabilitasyon:Hafif sarkma ve hafif şikayetleri olan birinci derecede ki hastalarda  tercih edilir. Hasta pelvik kasları ve onları kuvvetlendirme hakkında bilinçlendirilir. Kasları çalıştırması için Kegel egzersizleri öğretilir. Hastanın kilo sorunu varsa kilo vermesi önerilir. Kornik kabızlık veya öksürük için yardım laması sağlanır
  2. İlaçla Tedavi: Östrojen kremler ve ya fitilleri kısmen  faydalı olabilmektedir ancak bu menopoza girmiş hastalar için bir seçenektir.
  3. Cerrahi Tedavi:Hastanın yaşına ve gebelik beklentilerine göre rahim sarkması ya onarılır ya da  rahim tamamen çıkarılır (histerektomi).Çocuk beklentisi olmayan uygun hastalarda rahmin tamamı alınırken gevşemiş vajinal dokular, urethra,mesane ve rektum sorunları da düzeltilir. Bu cerrahi laparaskopik (kapalı ameliyat), karından açık ameliyat yöntemiyle yapılabileceği gibi vajinal yoldan karında hiç kesi yapılmadan da yapılabilir.
  4. Diğer Tedaviler :Eğer hastanın cerrahiy kaldıramayacak ek sağlık sorunları varsa ama sıkıntıları da fazla ise  vajene "PESSER" denlen bir alet yerleştirilerek sarkma ve hastaya yarattığı sorunlar hafifletilebilir.Bu pesserler farklı şekil ve ebattadır ve sıknıtnın derecesine göre bunlardan biri seçilmeldir.Pessen vajende irritasyona ve kötü kokulu akıntıya neden olabilir ve 4.derece sarkmalarda işe yaramaz