Atrofik Genitalia

ATROFİK VAJİNİT NEDİR?

Vajinal atrofi veya atrofik genitalia kadınlarda vajen mukozasının östrojen eksikliğine bağlı incelmesidir.En sık olarak menopozda görülür.Menopozla birlikte yumurtalıklardan östrojen salınamaması sadece adet görmeyi engellemez östrojenin vücutta etkili olduğu her yerde eksikliğinin hissedilmesine nedne olur.Vajen mukozası incelmeye başlayınca sık tekrarlayan vajinal enfeksiyonlar, idrar problemleri ve cinsel ilşkide zorlanma problemleri başlar.

Normal ve atrofik mukoza arasında ki kalınlık farkı izleniyor

Atrofik vajinitte;

• Vajen mukozası incelir
  • Vajen kanalı daralır ve kısalır
  • Vajina kurudur, nemliliğini kaybeder
  • Vajende yanma hisis
  • İlişki sonrasında damla şeklinde kanamalar
  • Cinsel ilşkide ağrı ve zorlanma
  • İdrar yaparken ağrı ve yanma hissi
  • Sık idrar yolu enfeksiyonları
  • İdrar kaçırma

sıkça görülen beliritilerdir.

ATROFİK VAJİNİT KİMLERDE SIK GÖRÜLÜR?

Her kadın belrili dereceye kadar vajende ki atrofiyi hissetmekle birlikte menopozal kadınların %25'i bu durumu sorun olarak ifade etmektedirler.

• Hiç doğum yapmamamış ya da sezeryan ile doğum yapmış kadınlar normal doğum yapmış kadınlara göre daha belirgin sıkıntılar yaşarlar
  • Düzenli cinsel yaşamı olan kadınlar mukoza kanalaması arttığı için daha az sıkıntı yaşarlar
  • Sigara içen kadınlada vajende kuruluk daha fazla olabileceği gibi tedaviye dirençte daha fazladır

ATROFİK VAJİNİTİN TEDAVİSİ NASILDIR?

Atrofik vajinitte eksik olanın yerine konulması tedavini esas temelini oluşturur.

Bu nedenle en çok "Topikal Östrojenler" dediğimiz fitil, jel ya da kremler kullanılır. Kan dolaşımına geçmeden mukozadaki incelmeyi geriye çevirirken kayganlığı da temin eder.

Ağızdan alınan östrojen hormonuda kandan genital bölgeye etki göstererek mukoza inceliğini ve kuruluğunu önler. Bu ilaçlar aynı zamanda menopozal şikayetleri gidermek için de kullnılır ancak rahim içi kalınlığını artırabileceği için doktor kontrolünde kullanılmalıdır

Hormonal olmayan tedaviler daha çok hormon kullanmak istemediğimiz hastalarda tercih edilir. Vajinal lubricantlar ve içinde panthenol ve hyaluronik asit içerek vajnial nemlendiriciler de kuruluk giderici etkinliğe sahiptirler

ATROFİK VAJİNTİ OLAN HASTALARA ÖNERİLER

• Çok dar ve sentetk çamaşırları tercih etmeyin
  • Genital bölge temizliğinde uygun olamayan sabun, dezenfektan benzeri ürünler kullanmayın
  • Düzenli cinsel hayatınızı kesnitiye uğratmayın, cinsel ilşki mukozal kanlanmayı artırarak sıknıtınızın şiddetlenmesini önleyecektir
  • Çamaşırlarınızın yıkanırken iyi durulandığından emin olun. çok faza deterjen ve yumuşatıcı kullanmayın
  • Günlük hijyenik pedler genital bölgenin hava almasını önleyerek mantar enfeksiyonlarına davetiye çıkarabilir.
  • Genital bölgenin kuruluğunu temin etmek için tuvaltten sonra önden arkaya iyice kurulanmak