Atrofik Genitalia

Atrofik Vajinit Nedir?

Vajinal atrofi veya atrofik genitalia kadınlarda vajen mukozasının östrojen eksikliğine bağlı incelmesidir. En sık olarak menopozda görülür. Menopozla birlikte yumurtalıklardan östrojen salınamaması sadece adet görmeyi engellemez, östrojenin vücutta etkili olduğu her yerde eksikliğinin hissedilmesine neden olur. Vajen mukozası incelmeye başlayınca sık tekrarlayan vajinal enfeksiyonlar, idrar problemleri ve cinsel ilişkide zorlanma problemleri başlar.

Atrofik vajinitte;

• Vajen mukozası incelir
  • Vajen kanalı daralır ve kısalır
  • Vajina kurudur, nemliliğini kaybeder
  • Vajende yanma hissi
  • İlişki sonrasında damla şeklinde kanamalar
  • Cinsel ilişkide ağrı ve zorlanma
  • İdrar yaparken ağrı ve yanma hissi
  • Sık idrar yolu enfeksiyonları
  • İdrar kaçırma

sıkça görülen belirtilerdir.

Atrofik Vajinit Kimlerde Sık Görülür?

Her kadın belirli dereceye kadar vajendeki atrofiyi hissetmekle birlikte menopozal kadınların %25'i bu durumu sorun olarak ifade etmektedirler.

• Hiç doğum yapmamış ya da sezeryan ile doğum yapmış kadınlar normal doğum yapmış kadınlara göre daha belirgin sıkıntılar yaşarlar
  • Düzenli cinsel yaşamı olan kadınlar mukoza kanaması arttığı için daha az sıkıntı yaşarlar
  • Sigara içen kadınlarda vajende kuruluk daha fazla olabileceği gibi tedaviye direnç de daha fazladır

Atrofik Vajinitin Tedavisi Nasıldır?

Atrofik vajinitte eksik olanın yerine konulması tedavinin esas temelini oluşturur.

Bu nedenle en çok "Topikal Östrojenler" dediğimiz fitil, jel ya da kremler kullanılır. Kan dolaşımına geçmeden mukozadaki incelmeyi geriye çevirirken kayganlığı da temin eder.

Ağızdan alınan östrojen hormonu da kandan genital bölgeye etki göstererek mukoza inceliğini ve kuruluğunu önler. Bu ilaçlar aynı zamanda menopozal şikayetleri gidermek için de kullanılır; ancak rahim içi kalınlığını artırabileceği için doktor kontrolünde kullanılmalıdır.

Hormonal olmayan tedaviler daha çok hormon kullanmak istemediğimiz hastalarda tercih edilir. Vajinal lubricantlar ve içinde panthenol ve hyaluronik asit içeren vajinal nemlendiriciler de kuruluk giderici etkinliğe sahiptirler.

Atrofik Vajiniti Olan Hastalara Öneriler

• Çok dar ve sentetik çamaşırları tercih etmeyin.
  • Genital bölge temizliğinde uygun olamayan sabun, dezenfektan benzeri ürünler kullanmayın.
  • Düzenli cinsel hayatınızı kesintiye uğratmayın, cinsel ilişki mukozal kanlanmayı artırarak sıkıntınızın şiddetlenmesini önleyecektir.
  • Çamaşırlarınızın yıkanırken iyi durulandığından emin olun. Çok fazla deterjan ve yumuşatıcı kullanmayın.
  • Günlük hijyenik pedler genital bölgenin hava almasını önleyerek mantar enfeksiyonlarına davetiye çıkarabilir.
  • Genital bölgenin kuruluğunu temin etmek için tuvaletten sonra önden arkaya iyice kurulanmak.