Cinsel İlişki Sonrası Kanama Neden Olur?

Eğer ilk cinsel ilişkiniz değilse cinsel ilişki sonrasında kanama olması beklenmez. İlk cinsel deneyimde vajinaya giriş ile birlikte kızlık zarında yırtılma ile sonraki birkaç gün de devam edebilecek az bir miktar kanama görülmesi normaldir.

Ama ilk cinsel ilişkinin üzerinden çokca zaman geçmiş ve ilişki sonrasında kanama fark ettiyseniz mutlaka bir jinekoloğa muayene olmanız gerekmektedir. Çoğu kez çok önemli bir sorun saptanmayabilir; ama bazen de çok önemli bir sorunun ilk belirtisi de olabilir. Bu yüzden miktarı ne olursa ilişki sonrası kanama mutlaka kadın doğum uzmanına muayene olmayı gerektiren bir durumdur.

Doktorunuz sizi muayene ettiğinde gerekli tetkikleri de istedikten sonra herhangi bir tedavi önermeyebileceği gibi, ilaç tedavisi ve hatta cerrahi tedaviler de önerebilir.

İlişki sonrası kanamaya neden olabilecek 8 etken ve tedavileri şu şekildedir;

Adet Kanaması

Bazen adet kanamasının beklenenden daha erken başlaması durumunda ya da adetin ne zaman geleceğinin takip edilmediği durumlarda ilişki sonrası bir kanama başladığında kadının olası adet dönemi olup olmayacağını hesaplaması faydalı olacaktır.

Tedavisi: Bir tedavi gerekmemektedir.

Vajinal Kuruluk ve Atrofi

Bu durum genelde menopoza bağlı östrojen eksikliğinde bazen de uzun süreli doğum kontrol hapı kullanımında ya da doğumdan sonra emzirme döneminde görülebilir. Vajende cinsel ilişki sırasında kayganlığı sağlayacak salgının yetersiz salınması penisin vajinaya girişinde tahrişe neden olmasına, bu da kanamaya yol açacaktır.

Tedavisi: Cinsel ilişki sırasında kayganlaştırıcı jeller kullanılmalı, vajinal mukoza dokusunun kuvvetlenip nemliliğinin sağlanması içinse lokal östrojen veya hyaluronik asit tedavileri önerilebilmektedir.

Servisit

Rahim ağzının (serviks) enfeksiyonu ve inflamasyonu ilişki sonrasında temas kanamasına neden olabilmektedir. Servisit nedenleri,

• a) Klamidya ve trichomoniazis gibi cinsel yolla bulaşan hastalıklar
  • b) Bakteriyel vajinozis ya da vajinal floranın bozulmasına bağlı serviksteki inflamatuar reaksiyonlar

Tedavisi: Etken mikroorganizmanın uygun bir antibiyotikle tedavi edilmesi ve / veya vajen florasının sağlıklı bakterilerle yenilenmesi

Cinsel İlişki Sonrası Kanama Neden Olur?

Servikal Ektropion

Servikal kanalın içini döşeyen yumuşak glandüler dokunun kanal dışından serviksin dış yüzüne genişlemesi ile oluşan bir durumdur. Aslında bir çok kadında hiç belirti vermeden ya da akıntılardan bir miktar artış yapacak şekilde bulunabilir.

Tedavisi: İlişki sonrası kanamaya ve durmayan kanlı akıntılara yol açan ektropion, halk arasında yara yakılması da denilen bu dokunun koter veya dondurma yöntemi ile yok edilmesi yöntemiyle tedavi edilebilmektedir. Muayene koşullarında yapılan bu tedavi hastanın günlük hayatında da herhangi bir kısıtlamaya yol açmaz.

Servikal Polipler

Servikal kanal veya dış yüzeyinden kaynaklanan hormonal değişiklik veya kronik inflamasyona bağlı gelişen üzüm tanesi görünümlü doku fazlalığıdır.

Tedavisi: Servikal poliplerin çoğunluğu iyi huyludur ve şikayet yaratmıyorsa tedaviye gerek yoktur; ama kanama yapıyorsa çıkarılması uygun bir tedavi olacaktır. Çıkarılan polipin mutlaka patolojik incelemeye gönderilmesi de şarttır.

Rahim Sarkması

Rahim ve rahim ağzının vajenin çıkışına doğru yer değiştirmesi serviksin dış ortamla temasına, bu da inflamasyona ve kanamaya neden olmaktadır.

Tedavisi: Hafif vakalarda Kegel egzersizi ve kilo verdirme gibi önlemler; ileri vakalarda uygun cerrahi tedaviler önerilmektedir.

Servikal Lezyonlar

Servikste bulunan doku farklılıkları iyi huylu bile olsa zaman içinde kanamaya neden olabilmektedir.

Tedavisi: Bu lezyonların ileri düzey incelenmesi için doktorunuz kolposkopi gibi tekniklere başvurabilir. Prekanseröz olmadığı anlaşıldıktan sonra dondurma ya da yakma tedavisi uygulanabilmektedir.

Serviks Kanseri

Serviks kanseri sinsi seyirli bir hastalıktır ve bazen ilişki sonrası kanama ya da kanlı akıntıya neden olmadan önce hiçbir şikayete neden olmayabilir. Serviks kanseri olan hastaların %11’i ilişki sonrası kanama tecrübe etmektedirler.

Tedavisi: Prekanseröz aşamada yakalandığında basit bir günübirlik cerrahi ile hasta dokunun vücuttan uzaklaştırılması yeterli olabilirken, kanser aşamasında radikal cerrahi, radyoterapi ve kemoterapi ihtiyacı doğmaktadır.