Hamilelikte Kaşıntı Normal midir?

Gebeler çok sıklıkla kadın doğum doktorlarına kaşıntıdan yakınırlar. Çoğunlukla hamilelikte kaşıntı normaldir.

Bir kadın hamileliği süresince vücudunda büyük değişimlere uğrar. Sadece hormonal değil metabolik değişiklikler de yaşar ve bu değişiklikler ciltte kaşıntıları da beraberinde getirir. Anne adaylarının hamileliği ilerledikçe özellikle karnında, memelerinde kaşıntı hissi oluşur ve bunun büyük nedeni genişlemeye bağlı ciltte oluşan gerginliktir. Ancak gerek yapısal gerekse hormonal olarak cilt kurudukça sıkıntı daha da artmaya başlar. Bu sürecin son noktası ise hiç de istenmeyen gebelik çatlaklarının oluşmasıdır.

Ancak çok az bir hasta grubunda (%1) karaciğerdeki safra asitlerinin kanda artması ile tanınan "Gebelik Kolestazı" kaşıntıları oluşabilir ki bu durum bizim normal olarak karşıladığımız kaşıntılardan farklıdır. Bu durum doktor yardımı ve tedavi gerektirir ki ihmal edilirse anne ve bebek sağlığına olumsuz etkileri olabilir. Bu durumu atlamamak için şu durumlarda mutlaka doktor bilgisine başvurmak lazım;

• Sadece karın ve memede değil tüm vücutta görülen şiddetli kaşıntılarda
  • Özellikle akşamları artan el ve ayak tabanında daha yoğun görülen kaşıntılarda
  • Döküntü olmaksızın oluşan kaşıntılarda
  • İdrar renginin koyulaştığı durumlarda
  • Bağırsak hareketlerinde artış eşlik ettiğinde
  • Ciltte ve gözlerde sarılık oluştuğunda

Gebelik Kaşıntılarına Genel Öneriler

Bu rahatsızlık verici ve bıktırıcı kaşıntılardan kurtulmak ve rahatlamak için şu önerilerde bulunuyoruz;

1. Banyoda cildinizi nazikçe temizleyin, sert kese ve lif uygulamalarından kaçının. Aynı şekilde kurulanırken yumuşak bir havlu ile nazikçe kurulanın.
  2. Banyoda cildi kurutacak sabunlardan kaçının.
  3. Cildinizin nemlenmesini sağlamak için gün içinde bol su tüketin.
  4. Çamaşırlarınızı yıkarken deterjanı olabildiğince az kullanın; ya da sabun kullanın, mümkünse yumuşatıcıları kullanmayın.
  5. Pamuklu ve bol kıyafetleri tercih edin.
  6. Cildinizi dışardan nemlendirmek için vücut yağları yerine nemlendiricili kremleri tercih edin ve her banyodan sonra tüm vücuda uygulamaya çalışın.
  7. Çatlakları önlemek için çeşitli krem ve losyonları kullanabilirsiniz, hindistan cevizi yağı bu konuda ekonomik bir seçim olabilir.